Niet meer Schreeuwen

niet-meer-schreeuwen

Probleem

Mijn ervaring is dat kinderen zowel het beste als het slechtste uit je kunnen halen. Het is soms moeilijk om de geduldige, begripvolle ouder te blijven. En ja, dan wordt het je soms teveel en ga je wel eens schreeuwen. Dat is menselijk maar voelt toch niet goed. Hoe komt het nu dat je gaat schreeuwen en hoe voorkom je dit?

[expander_maker more=”Lees meer” less=”Lees minder”]

Probeer er eerst achter te komen wanneer en waarom je schreeuwt.

Dit kan zijn omdat alles tegelijk mis gaat, je was al te laat op het werk, je collega was ziek waardoor je omkwam in het werk, op weg naar huis had je alle stoplichten tegen en toen je wilde gaan koken zag je dat het vlees niet uit de diepvries was gehaald.

Of

Je bent met hoofdpijn opgestaan, hebt de hele dag al een griepgevoel, laat alles uit je handen vallen en hebt het idee dat je van alles doet maar niets af krijgt.

En zo kan ik nog wel heel veel meer redenen opnoemen. Punt is dat er in de eerste plaats een frustratie in jou zelf zit waardoor je een erg kort lontje hebt. Heel menselijk.

En net op zo’n moment werkt je zoon of dochter ook niet mee door nét dat niet te doen wat je graag zou willen, namelijk luisteren en braaf aan de afspraken houden. De bekende druppel.

Dus is het logisch dat je met stem verheffing en weinig geduld reageert. Jouw zoon of dochter snapt er niets van omdat hij of zij niet weet wat er allemaal aan vooraf is gegaan. Gevolg: weinig begrip en stemming bedorven.

[/expander_maker]

Oplossing

Wat kun je nu doen om te voorkomen dat je gaat schreeuwen.

  • Neem afstand van de situatie, laat het even voor wat het is. (tenzij er natuurlijk sprake is van een gevaarlijke situatie).
  • Besef dat je nu niet in de juiste gemoedstoestand bent om je kind tot de orde te roepen.

[expander_maker more=”Lees meer” less=”Lees minder”]

  • Het bekende “eerst tot 10 tellen” werkt nog altijd.
  • Door op je ademhaling te letten kun je weer tot rust komen. Denk maar aan de ademhalingsoefeningen die je bij de zwangerschapsgymnastiek of yoga hebt gehad. Adem diep in door je neus, laat de lucht zoveel mogelijk richting je buik stromen en adem weer uit door je mond. Door dit vaak te oefenen gaat het steeds gemakkelijker.
  • Als de rust weer enigszins is teruggekeerd praat er dan over met je zoon of dochter. Leg uit wat er gebeurt is en hoe dat komt, zonder verwijten of schuld.
  • Bedenk dat je in plaats van op afstand te schreeuwen naar je kind kan toelopen, het aankijkt en vraagt om te herhalen wat je hebt gezegd. Op die manier heb je de aandacht en komt de boodschap beter over.
  • Als je wilt weten hoe je écht goed contact kunt maken met je zoon of dochter meld je dan aan voor de Workshop of Training.

Heel veel succes, ik zou het fijn vinden als je je ervaringen of eventuele vragen met mij wilt delen via mail info@unik-tc.nl of via het contactformulier op deze website.  

[/expander_maker]

 

1- Daagse Workshop

Meld je aan voor de Workshop "Help! Mijn kind pubert" als je het even helemaal niet meer ziet zitten met je (pre) puber

3- Daagse Training

"Samen Goed Voorbereid Naar De Puberteit". In 3 dagen leer je stevig in je schoenen te staan bij de opvoeding van je (pre) puber